Etäopiskellen kokemusasiantuntijaksi – helppoa kuin heinän teko?

Voisi kuvitella, että muutaman kuukauden ajan kerran viikossa päivän kestävä koulutus kotona läppärin ääressä on helppo nakki. Siinä istuu, makaa, leikkaa kynsiä ja hörppää kahvia kuikuillen välillä, mitä näytöllä tapahtuu. Sellaista tämä kevään kestänyt KAP Vantaa -hankkeen kokemusasiantuntijakoulutus ei kuitenkaan ollut, vaan intensiivistä, läsnäoloa ja paneutumista vaativaa, välillä haastavaa ja raastavaa, enimmäkseen mahtavaa.

Kevään aikana meidät perehdytettiin kokemusasiantuntijan monimuotoiseen tehtävänkuvaan, sote-alan muuttuvaan kenttään sekä työn erityispiirteisiin, kuten asiakkaan kohtaamiseen tai vaikkapa tietosuojaan. Saatiin arvokkaita vinkkejä ja näkemystä pitkään kokemusasiantuntijan työtä tehneiltä konkareilta sekä eri järjestöjen edustajien esityksistä.

Opintojen loppukiriä siivitti työharjoittelu ja CV-työpaja, missä allekirjoittaneenkin museomateriaalia oleva ansioluettelo pantiin gaalakuntoon. Viimeinen koulutuspäivä huipentui zoom-webinaariin, joka pantiin pystyyn opiskelijavoimin. 

Digiajan keinot haltuun

Webinaarin toteuttaminen ei ollut yksinkertainen tehtävä, sillä kyseessä on monitahoinen projekti, joka vaatii oma-aloitteisuutta, ongelmanratkaisu- ja koordinointikykyä sekä lehmänhermoja. Pienestä alkuhapuilusta huolimatta homma eteni aina maaliin asti ja uskallan väittää omakehun uhalla, että lopputulos pärjäsi hienosti niille lukuisille livestream-tapahtumille, joita tällä hetkellä on netti pullollaan. 

Me opiskelijat hoidimme pohjatyön, markkinoinnin, tapahtuman juonnon, paneelikeskustelun ja teknisen toteutuksen. Vieraileviksi tähdiksi saatiin KoKoa ry:n puheenjohtaja Riikka Nieminen, kokemusasiantuntijat Elli Mäkiaho ja Hannu Ylönen, sekä Kukunor ry:n puheenjohtaja Markus Raivio.

Etätyöskentelyvalmiudet ja ymmärrys netin mahdollisuuksista nykyaikaisena oppimisalustana ja työskentelymuotona lisääntyi huimasti. Samaten esiintymistaidot petraantuivat, kun saimme tehtäväksiannon oman taustan ja kokemusosaamisen tiivistämisestä kymmenen minuutin puheenvuoroon.

Kokemuksesta kokemusosaamiseksi

Koulutukseen hakeutuessa olin kohtuullisen varma siitä, että tiedän mitä kokemusasiantuntijan työ on ja että olisin periaatteessa jo silausta vaille valmis tekemään kyseisiä hommia. Vähänpä tiesin siitä, miten kokemus jalostuu kokemusosaamiseksi, ja miten se tuotetaan täydentämään sosiaali- ja terveysalan palveluja.


Olen oppinut, että kokemusosaaminen voi syntyä lukemattomilla eri tavoilla. Se voi painottua maahanmuuttajuuteen, koulukiusaamiseen, rikostaustaan, transsukupuolisuuteen, lastensuojelun asiakkuuteen, mielenterveys- tai riippuvuusongelmiin, vammaisuuteen – you name it. Suotavaa on, että koettuun on jo hieman välimatkaa ja haavat ovat paranemisen tiellä.

Olen oppinut, että kokemusasiantuntija on sote-alan moniottelija, joka luo työllään merkittävää lisäarvoa ja on oikeutettu rahalliseen korvaukseen työstään. Olen oppinut, että kokemusasiantuntijan on huolehdittava itsestään esimerkiksi työnohjauksen ja vertaismentoroinnin keinoin, jotta hän pystyy antamaan täyden panoksensa tarvitsijoille uuvuttamatta itseään. Olen oppinut, että oppiminen ei lopu tähän. 

Elämän valot ja varjot

Yksi koulutuksen rikastuttavimpia puolia oli se, että meillä opiskelijoilla oli niin vaihtelevat taustat. Luulen, että opimme valtavasti toisiltamme ja samalla koimme yhteisyyttä siitä, että olemme kaikki selviytyjiä, emme uhriutujia. Oman toipumisen kannalta on merkityksellistä, että synkimmät hetkensä ja kipukohtansa voi kääntää jonkun toisen hyödyksi. 


Lopuksi sana opiskelijatoverista, joka menehtyi yllättäen valmistumisviikollamme. Uskon, että kaikki hänen kanssaan tekemisissä olleet jakavat näkemykseni valoisasta, lämpimästä, älykkäästä ihmisestä, joka lähti liian varhain. Murhe on päällimmäinen tunne, mutta myös kiitollisuus siitä, että sain jakaa matkani kohti kokemusasiantuntijuutta hänen kanssaan. Kun katson taivaalle, muistan sinua, pilvibongari.

Kirjoittaja Hanna Huopalainen on KAP Vantaa -hankkeen koulutuksesta toukokuussa 2021 valmistunut kokemusasiantuntija ja viestinnän tradenomi. Hannan sydäntä lähellä ovat riippuvuusongelmat, kehon ja mielen terveys, vanhemmuuden ja elämänhallinnan haasteet.  Kiinnostuksen kohteina kaikenlaiset työt ryhmänvetämisestä sote-palvelujen kehittämiseen, palvelumuotoiluun ja viestinnän tehtäviin.

Vieritä ylös